KUNST. CLAY Keramikmuseum i Middelfart står foran en markant udvidelse af sin samling. Med støtte fra Ny Carlsbergfondet har museet erhvervet 104 værker fra det legendariske værksted Saxbo samt værker af kunstnere som Jais Nielsen og Thorvald Bindesbøll.
Samlingen kommer fra Anders Uhrskovs omfattende private kunstsamling, og for CLAY er der tale om en længe ønsket erhvervelse.
»Værkerne har stor betydning for museet, fordi formidling og forskning i dansk kunstindustri er en hjørnesten i vores arbejde. Og her er Saxbo, næst efter de to store fabrikker, en meget vigtig aktør,« udtaler CLAYs direktør Pia Wirnfeldt.
Hun tilføjer: »Vi har i flere år ønsket at kunne formidle værkstedets og Nathalie Krebs’ indflydelse og betydning for dansk kunstindustri i det 20. århundrede. Vi er derfor yderst taknemmelige over for både Anders Uhrskov og Ny Carlsbergfondet, og vi glæder os meget til at præsentere værkerne for publikum.«

Saxbo blev grundlagt i 1929 af kemiingeniør og glasurekspert Nathalie Krebs sammen med Gunnar Nylund. Allerede i begyndelsen af 1930’erne opnåede værkstedet international succes, og i 1937 flyttede Saxbo ind i nybyggede lokaler i Herlev. Den unge keramiker Eva Stæhr-Nielsen blev ansat i 1932 og satte sammen med Nathalie Krebs sit afgørende præg på værkstedets udtryk.
Saxbo adskilte sig fra de store fabrikker ved udelukkende at satse på stentøj. Det gjorde værkstedet til en vigtig aktør i dansk keramik, og gennem årene har mange markante kunstnere haft deres gang dér. Navne som Axel Salto, Jais Nielsen, Jens Jacob Bregnø og Hugo Liisberg er blot nogle af dem, der har bidraget til Saxbos renommé.

For CLAY betyder erhvervelsen, at museet nu kan sætte fokus på et af de mest betydningsfulde værksteder i dansk keramiktradition. Med Saxbo-samlingen føjes endnu et kapitel til museets allerede stærke samlinger fra Den Kongelige Porcelainsfabrik, Bing & Grøndahl og Aluminia.
Den nye samling vil danne grundlag for en særudstilling, som åbner i januar 2026. Publikum kan her opleve både Saxbo-stentøj og de tilhørende værker af Jais Nielsen, herunder hovedværket Pottemageren fra 1925, samt en krukke af Thorvald Bindesbøll.
Med tilføjelsen af Saxbo får CLAY mulighed for at formidle et endnu bredere udsnit af dansk kunstindustri, og museet peger på, at stentøjet fortsat er eftertragtet og repræsenteret på museer og samlinger verden over.